Залишився тиждень до травня місяця, коли всі українці отримають комунальні платіжки з новими, підвищеними тарифами. У зв'язку з наближенням цієї, далеко не радісної для більшості громадян події, питання, пов'язані з отриманням житлової субсидії набувають все більшої актуальності, особливо після того, як з квітневими платіжками ми з вами отримали бланки заяв щодо її призначення.
Розмаїття статей з аналітикою, критикою, коментарями та особливими думками щодо призначення житлових субсидій заполонили собою Інтернет-простір і друковані видання. Як людина, яка ніколи в житті не користувалась субсидією, я вирішила для себе спробувати хоч трішечки розібратись, як-то кажуть, "розкласти по поличках" всю "спійману" інформацію, яка на мій (не юридичний) погляд, може стати в нагоді. А потім запропонувати і вам скористатись цією, упорядкованою інформацією.
Тариф (ціна) – це грошове вираження витрат на виробництво, транспортування, постачання одиниці теплової енергії/електроенергії з урахуванням рентабельності виробництва, інвестиційної та інших складових, що визначаються згідно з методиками, розробленими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг.
Тарифи для споживачів визначає центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України. Отже, тариф – це вартість надходження до осель громадян тепла, гарячої води, газу тощо.
Приміточка* Є різні погляди на зростання тарифів. З одним з них можна ознайомитись у статті Наталки Прудкої "Баланс, якого ще не було", що надруковано в випуску газети "Урядовий кур'єр" за 23 квітня ц.р.
Житлова субсидія – є безповоротною адресною допомогою держави малозабезпеченим сім’ям на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого палива.
Субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами з урахуванням пільг, які надаються відповідно до законодавства, і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотка платежу.
"Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848.
З 1 травня 2015 року набирає чинності постанова Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2015 р. №106 "Про удосконалення порядку надання житлових субсидій", яка вносить зміни до "Положення..." і згідно з якою в Україні починають діяти нові правила оформлення житлових субсидій.
Відтепер, субсидія призначається одному з членів домогосподарства, на якого відкрито особовий рахунок за місцем реєстрації або особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, і на яку відкрито особові рахунки із сплати житлово-комунальних послуг (за згодою господаря квартири).
Всім тим, хто не дуже полюбляє вчитуватись в нормативні документи, порекомендую переглянути презентацію "Реформа системи надання житлових субсидій населенню", яку підготувало Міністерство соціальної політики України (тиснеш - і презентація завантажується).
В презентації коротко викладені відповіді на наступні питання:
- Кому призначається субсидія
- Куди і як подаються документи
- Перелік документів для призначення субсидії
- Термін призначення житлової субсидії
- Відповідальність заявника за надані відомості для призначення субсидії
- Представлені спрощені форми заяви та декларації
Офіційне роз'яснення про те, як оформити житлову субсидію, її розрахунок (з прикладом), а також про встановлені соціальні нормативи можна також прочитати тут.
1. Визначаться середньомісячний дохід - розмір доходу сім'ї за попередні 6 місяців ділиться на 6.
2. Визначається дохід на одну людину - середньомісячний дохід ділиться на кількість членів сім'ї.
3. Визначається співвідношення доходу сім'ї до розміру прожиткового мінімуму (1176 грн) - дохід на одну людину ділиться на 1176 грн.
4. Отриманий вище результат ділиться на 2 і множиться на 15% (базова норма плати за житлово-комунальні послуги). Отриманий таким чином результат становить відсоток обов'язкової плати за житлово-комунальні послуги.
5. Визначається розмір обов'язкового платежу сім'ї - відсоток обов'язкової плати за житлово-комунальні послуги множиться на середньомісячний сукупний дохід сім'ї.
На прикладі це виглядає так:
Припустимо, що середньомісячний сукупний дохід сім'ї з трьох осіб, в якій є неповнолітня дитина, становить 4718 грн (заробітна плата одного дорослого - 3500 грн, другого - "мінімалка" в 1218 грн).
Для такої сім'ї обов'язковий розмір платежу за вищевказаним алгоритмом становитиме:
1. Середньомісячний сукупний дохід - 4718 грн
2. Дохід на одну людину - 1572,66 грн
3. Відсоток обов'язкового платежу - 10,03%
4. Розмір обов'язкового платежу - 473,21 грн
Таким чином, в нашому прикладі 473,21 грн - це та сума, яку родина повинна сплатити за комунальні послуги в будь-якому випадку. Якщо вартість комунальної платіжки перевищує цю суму, то інше заплатить держава.
Приміточка* На субсидію може претендувати будь-яка сім'я (або будь-яка людина), яка протягом року до дня звернення за субсидією, не робила одноразової покупки на суму, що перевищує 50 000 грн., враховуючи здійснення покупки товарів, робіт та послуг (у тому числі оплата медичних послуг та навчання) на суму понад 10 прожиткових мінімумів (58 000 грн і вище). При цьому, під такою покупкою розуміється як річ, куплена в кредит або розстрочку, так і оплата послуг на таку суму.
Як розрахувати обов'язковий платіж : запозичений приклад
Обов'язковий розмір платежу розраховується в кожному випадку індивідуально і залежить тільки від доходів сім'ї.
Алгоритм розрахунку такого обов'язкового платежу наступний:
1. Визначаться середньомісячний дохід - розмір доходу сім'ї за попередні 6 місяців ділиться на 6.
2. Визначається дохід на одну людину - середньомісячний дохід ділиться на кількість членів сім'ї.
3. Визначається співвідношення доходу сім'ї до розміру прожиткового мінімуму (1176 грн) - дохід на одну людину ділиться на 1176 грн.
4. Отриманий вище результат ділиться на 2 і множиться на 15% (базова норма плати за житлово-комунальні послуги). Отриманий таким чином результат становить відсоток обов'язкової плати за житлово-комунальні послуги.
5. Визначається розмір обов'язкового платежу сім'ї - відсоток обов'язкової плати за житлово-комунальні послуги множиться на середньомісячний сукупний дохід сім'ї.
На прикладі це виглядає так:
Припустимо, що середньомісячний сукупний дохід сім'ї з трьох осіб, в якій є неповнолітня дитина, становить 4718 грн (заробітна плата одного дорослого - 3500 грн, другого - "мінімалка" в 1218 грн).
Для такої сім'ї обов'язковий розмір платежу за вищевказаним алгоритмом становитиме:
1. Середньомісячний сукупний дохід - 4718 грн
4718 грн х 6 міс / 6 міс = 4718 грн
2. Дохід на одну людину - 1572,66 грн
3. Відсоток обов'язкового платежу - 10,03%
1572,66 грн / 1176 грн / 2 х 15% = 10,03%
4. Розмір обов'язкового платежу - 473,21 грн
4718 грн х 10,03% = 473,21 грн
Таким чином, в нашому прикладі 473,21 грн - це та сума, яку родина повинна сплатити за комунальні послуги в будь-якому випадку. Якщо вартість комунальної платіжки перевищує цю суму, то інше заплатить держава.
Якщо не маєте часу розрахувати платіж самостійно, пропоную скористатись складеним в Міністерстві соціальної політики Розрахунком розміру платежа при наданні субсидії.
Приміточка* Слід пам'ятати, що держава повністю покриє субсидією тільки економні сім'ї, в яких не перевищуються соціальні норми споживання послуг ЖКГ (див. Інфографіку). Все, що перевищує ці норми, оплачується людиною самостійно. На ці витрати субсидія нарахована не буде!
Як правильно заповнити заяву про призначення
житлової субсидії
У Заяві необхідно підкреслити, на які види послуг призначати субсидію: «на оплату житлово-комунальних послуг» та/або «на придбання твердого палива та скрапленого газу» (див. фото-приклад).
Якщо домогосподарство користується твердим паливом, скрапленим газом та комунальними послугами, необхідно підкреслити все.
У Заяві про призначення житлової субсидії також необхідно:
1. У графі «Номер особового рахунку» вказати номер особового рахунку, який міститься у договорі про надання послуг, платіжному документі (квитанції, розрахунковій книжці) на оплату відповідної послуги.
2. У графі «Найменування організації, що надає послуги» вказати назву організації, що міститься у договорі про надання послуг, платіжному документі (квитанції, розрахунковій книжці) на оплату відповідної послуги.
3. У графі «Примітки» зазначається наявність або відсутність засобів обліку, а саме «є лічильник» / «немає лічильника».
Як правильно заповнити декларацію для призначення
житлової субсидії
Розділ ІІ. Також заповнюються відомості про всі види доходів за попередній календарний рік (12 місяців 2014 року) осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (або тих, хто фактично проживає і зазначений у договорі оренди):
- заробітна плата,
- допомога (крім її частини, виплата якої здійснюється одноразово, зокрема, при народженні дитини),
- стипендія,
- грошове забезпечення,
- аліменти, виплати відповідно до умов цивільно-правового договору,
- доходи від: підприємницької діяльності, здачі майна в оренду, від продажу майна та немайнових прав, сільськогосподарської продукції, дивіденди, проценти від розміщення депозитів тощо.
Доходи вказуються без урахування податку з доходів фізичних осіб із зазначенням установи, організації, підприємства, де отримується дохід.
Розділ ІІІ. Вказується інформація про одноразову купівлю майна або оплату послуг протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії на суму, яка на час купівлі (оплати) перевищує 50 тис. грн.
Розділ ІІІ. Вказується інформація про одноразову купівлю майна або оплату послуг протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії на суму, яка на час купівлі (оплати) перевищує 50 тис. грн.
Якщо вказано недостовірні дані
Всі члени домогосподарства дають згоду на обробку персональних даних про сім’ю, доходи, витрати, що необхідні для призначення житлової субсидії.
У разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, про купівлю товарів або оплату послуг) заявник зобов’язується у місячний термін повідомити орган соціального захисту населення.
Якщо подано неповні чи недостовірні відомості про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб може бути відмовлено в призначенні субсидії або припинено її надання.
У разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, про купівлю товарів або оплату послуг) заявник зобов’язується у місячний термін повідомити орган соціального захисту населення.
Якщо подано неповні чи недостовірні відомості про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб може бути відмовлено в призначенні субсидії або припинено її надання.
У такому разі заявник зобов’язується повернути надміру перераховану (виплачену) суму субсидії у подвійному розмірі.
Приміточка* Соціальні працівники мають право проводити вибіркові перевірки матеріально-побутових умов домогосподарств:
1. На етапі розгляду документів на оформлення субсидії.
2. В будь-який момент після її надання.
У першому випадку, якщо будуть виявлені додаткові джерела доходів, не зазначені у декларації (наприклад, людина здає в оренду житлове приміщення або його частину, працює без оформлення трудових відносин, має дохід від утримання худоби, птиці та ін.), - в нарахуванні субсидії буде відмовлено.
У другому випадку настануть наслідки, зазначені вище.
1. На етапі розгляду документів на оформлення субсидії.
2. В будь-який момент після її надання.
У першому випадку, якщо будуть виявлені додаткові джерела доходів, не зазначені у декларації (наприклад, людина здає в оренду житлове приміщення або його частину, працює без оформлення трудових відносин, має дохід від утримання худоби, птиці та ін.), - в нарахуванні субсидії буде відмовлено.
У другому випадку настануть наслідки, зазначені вище.
На який термін надається субсидія
- Субсидія надається строком на 12 місяців з місяця звернення за її призначенням, а не на опалювальний період, як раніше (6 місяців).
- Після закінчення терміну отримання субсидії органи соціального захисту населення здійснюватимуть розрахунок субсидії на наступний період автоматично. Тобто, людині, якій вона надавалася, не треба знову звертатися за її отриманням в органи соцзахисту та надавати будь-які документи або писати заяву.
- Для цього вони збиратимуть необхідну інформацію без звернення громадянина і протягом двох місяців з початку нового періоду нарахування (наступні 12 місяців) прийматимуть рішення щодо призначення (непризначення) субсидії цим домогосподарствам. Якщо субсидія надається - визначається, в якому розмірі вона буде виплачуватися весь наступний рік.
- Про рішення призначити субсидію та її розмір органи соціального захисту населення повинні повідомити в письмовому вигляді.
Приміточка* На сайті Кабінету Міністрів можна скористатись електронним калькулятором для орієнтовного розрахунку розміру субсидії на оплату житлово-комунальних послуг. Система автоматично розрахує, чи маєте ви право на субсидію, вкаже її орієнтовну суму і порекомендує звертатися за оформленням. Або ж навпаки - вкаже, що не маєте право на пільги.
Деталі щодо отримання субсидій за новими правилами можна отримати:
в органах соцзахисту за місцем реєстрації,
на сайтах Міністерства соціальної політики України і Держенергоефективності України, а також за телефоном цілодобової "гарячої лінії"
0-800-507-309
(безкоштовно зі стаціонарних телефонів).
А чи потрібно оформлювати субсидію взагалі? : думки проти
Серед них, мене зацікавила думка юриста Алі Гайсинської , якою вона поділилась на своїй сторінці у соціальній мережі Facebook , а пізніше була опублікована під назвою "ХОРОШО ПОДУМАЙТЕ, прежде чем что-то заполнять! Подводные камни в оформлении субсидий" на сайті Закарпатського Корреспондента
Пані Гайсинська, вивчивши нормативно-правові акти, що стосуються нововведень по призначенню субсидій, розповідає про підводні камені, які легко не помітити. Як висновок, вона зазначає:
"Взагалі у мене складається враження, що все це спрямовано на виявлення відомостей про громадян. Спочатку налякати тарифами, потім дати можливість «зекономити легко і без зусиль», і, вуаля, маса цікавих даних у вашому розпорядженні.
Якщо згадати задекларовані «навпростець» нашого уряду, то шляхом збору подібної інформації легко наповнити реєстри / кадастри, зобов'язати людей щорічно подавати декларацію про доходи і вийти-таки до непрямих методів визначення доходів за видатками та декларуванню витрат.
Якщо в найближчому часі ваша зп не буде «біліти», і / або ви не готові платити податки з УСІХ своїх доходів, перш ніж заповнювати ці заяви, будь ласка, подумайте і порахуйте, скільки ви заощадите на ЖКГ, а скільком ризикнете".
Якщо в найближчому часі ваша зп не буде «біліти», і / або ви не готові платити податки з УСІХ своїх доходів, перш ніж заповнювати ці заяви, будь ласка, подумайте і порахуйте, скільки ви заощадите на ЖКГ, а скільком ризикнете".
Можливо, саме через існування думок "проти", у прямому ефірі телеканалу „24”, директор Департаменту державної соціальної допомоги Мінсоцполітики Віталій Музиченко звернувся до громадян з проханням відповідально поставитися до збирання даних про їхні доходи та витрати і уважно заповнювати декларації.
При цьому, він спростував підозри про нецільове використання особистої інформації, яку нададуть претенденти на отримання субсидій.
„Механізм надання субсидій суттєво спрощено, - акцентував директор Департаменту. – Проте людина повинна розуміти, що надана нею інформація буде перевірена органамисоцзахисту”.
„У декларації для отримання субсидії не передбачене декларування майна, - сказав він. – Громадянин декларує лише свої доходи за попередній календарний рік (без урахування податку з доходів фізичних осіб) та витрати, що перевищують 50 тисяч гривень”.
„Жодних додаткових податків за поданими даними нараховувати ніхто не буде. Будь-які підозри з цього приводу безпідставні”, - наголосив Музиченко.
„У декларації для отримання субсидії не передбачене декларування майна, - сказав він. – Громадянин декларує лише свої доходи за попередній календарний рік (без урахування податку з доходів фізичних осіб) та витрати, що перевищують 50 тисяч гривень”.
„Жодних додаткових податків за поданими даними нараховувати ніхто не буде. Будь-які підозри з цього приводу безпідставні”, - наголосив Музиченко.
Приміточка остання*
Звичайно, кожен з нас сам прийматиме рішення, звертатись чи ні за призначенням субсидії.
Моя мета - допомогти вам визначитись з цим рішенням.
Не забуваймо, що поняття "сталого господарства" розпочинається з поняття "сталий розвиток", тому що облаштоване таким чином, щоб задовольняти свої потреби економно і не ставить під загрозу можливість майбутніх поколінь також задовольнити свої потреби.
Дякую всім, хто дочитав цей матеріал до кінця.
Використано матеріали: Міністерства соціальної політики України, Держенергоефективності України, Обозреватель.UA , Закарпатский Корреспондент
Дякуємо Вам за увагу до публікацій нашого блогу.
Будемо щасливі бачити Вас в числі постійних читачів (сайдбар членів блогу ліворуч).
Немає коментарів:
Дописати коментар