Щороку 15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Історія починається з цього дня 1962 року, коли президент США Джон Кеннеді видав спеціальну постанову, що проголошувала «Чотири права споживачів» – на безпеку, якість товарів і послуг; на достовірну інформацію про них; право бути почутим у разі висунення споживацьких претензій; право захищати свої споживацькі претензії в суді.
У 1973 році XXV сесія Консультативної Асамблеї Ради Європи затвердила «Хартію захисту споживачів», а в 1985 Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи захисту інтересів і прав споживачів».
Захист прав споживачів закріплено і в національному законодавстві. Так, Основний Закон України проголошує: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».
Спеціальним законом, який регулює відносини між споживачами та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, – є Закон України «Про захист прав споживачів».
Напевне, немає такої дорослої людини, яка б не чула про цей закон. Але, на жаль, більшість споживачів, чиї права порушені, на знають про механізм їх захисту.
Зважаючи на актуальність проблеми та з нагоди Всесвітнього дня захисту прав споживачів пропонуємо правову інформація для споживачів.
Права і обов’язки споживача
В першу чергу потрібно знати хто такий споживач і які у нього права.
Споживач – фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов’язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов’язків найманого працівника.
Які права мають споживачі?
Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:
- захист своїх прав державою;
- належну якість продукції та обслуговування;
- безпеку продукції;
- необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
- відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
- звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
- об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).
Права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо:
- при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції;
- при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення;
- при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав’язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору;
- порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач;
- будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію;
- споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою;
- ціну продукції визначено неналежним чином;
- документи, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, своєчасно не передано (надано) споживачу.
Захист прав споживачів:
Для того щоб в майбутньому захистити порушені права споживача, довести свою правоту необхідно, в першу чергу, дотримуватись визначених законом обов’язків.
Обов’язки споживачів:
- перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
- в разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;
- користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
- з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару – застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації – дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.
Ви знаєте свої права, як споживача?
А чи знайомі із правами торговельних точок?
В більшості випадків Закон на боці споживачів. Але й у магазину є чимало можливостей заявити про свої права. Коли потрібно їх відстоювати, а коли треба адекватно дивитися на ситуацію? Будемо розбиратися.
Почнемо зі входу
Чи повинен відвідувач залишати речі в камерах схову? Ні! Немає ніяких законодавчих підстав для цього. Хоча погодьтеся, що зручно залишити зайві речі та пройтись магазином. І тут постає питання схоронності речей. Повідомлення адміністрації торговельної точки, що відповідальності за речі в камерах схову магазин не несе – неправомірне. У Законі чітко встановлено: якщо адміністрація магазину організувала подібний куток для схову речей, вона взяла на себе відповідальність за залишені речі. Звичайно, будь-які претензії з боку покупців в цих питаннях можуть мати наслідки виключно, якщо справа дійде до суду. Але навіщо до цього доводити. Організовуючи камери схову, організуйте місце охорони поруч, тоді це зменшить вірогідність крадіжок. А взагалі краще залишати речі в камерах схову для зручності, але цінні речі завжди забирати з собою.
За покупками з братами меншими
Законом України не передбачено суворих заборон або дозволу щодо перебування тварин в торгових залах. Право вирішувати це питання надано самій торговельній точці. Отже, якщо ви вважаєте, що тваринам не місце в торговому залі – сміливо розміщуй це повідомлення на вході. Але, якщо помітили порушника, то все що ви можете зробити, так це попросити вивести тварину на двір.
Товар зіпсований відвідувачем
Якщо відвідувач ненавмисно розбив чи зіпсував товар, персонал магазину не має ніякого права вимагати сплатити відшкодування. Стаття 323 ЦКУ передбачає, що «ризик випадкового знищення чи псування майна несе власник», а допоки товар неоплачений покупцем, він власність магазину. Але це не значить, що закон дозволяє відвідувачам нехтувати акуратністю та зловживати своїми правами. Торговий заклад має право скласти акт про нанесення збитків майну та при бажанні звернутися до суду, який буде приймати рішення щодо необхідності сплати незграбним покупцем нанесених збитків.
Цінові суперечки
Приймаючи рішення щодо покупки, споживач спирається на інформацію на ціннику товару. Але бувають ситуації, коли на самому чеку (тобто в базі магазину) ціна та характеристика товару може відрізнятись.
Що робити в такому випадку?
Якщо покупець помітить різницю, він має право:
- Погодитися на покупку за новою ціною (найкращий варіант для магазину);
- Просто відмовитися від покупки (теж не найгірший варіант);
- Вимагати продати товар по ціні, вказаній на ціннику.
Потрібно розуміти, що за законом покупець має абсолютне право вимагати продати йому товар за ціною вказаною на ціннику. Подальші дії персоналу магазину залежать від адміністрації торгової точки. Але важливо враховувати, що відповідно до статті 633 Цивільного кодексу України, магазин не має права відмовити продати товар безпідставно – це карається адміністративним штрафом. А неуважність персоналу ні в якому разі не може бути обґрунтованою підставою. Звичайно можна сподіватися, що відмова клієнту не спричинить конфлікт. Але людина, добре обізнана в своїх правах, може не тільки залишити відгук у книзі «Скарг та пропозицій», але й звернутися до «Захисту прав споживачів» та до суду. Пам’ятайте про це та звертайте увагу персоналу, що саме інформація на ціннику є підставою для прийняття рішення споживачем про покупку та своєрідним договором про покупку між магазином та відвідувачами. Відмови у його виконанні з боку магазину може мати негативні наслідки.
Охорона напоготові
Звичайно, охорона знаходиться в магазині, щоб виявляти правопорушників та запобігати крадіжкам. Але ні охорона торгових точок, ні сам персонал не мають права влаштовувати обшуки покупців. Тільки ввічливість та поважне ставлення допоможе охоронцю або продавцю запобігти небажаним конфліктам. Якщо на виході пролунав сигнал антикрадіжних рамок, ввічливе прохання надати можливість продивитися пакет з магазину, в більшості випадків, отримує адекватну реакцію. Якщо ж є обґрунтовані підозри до відвідувача, а він відмовляється йти на діалог, варто викликати поліцію для обшуку. Але й тут є нюанс: якщо правоохоронці не виявлять порушень зі сторони затриманої особи, оплачувати хибний виклик доведеться магазину.
Для того, щоб зменшити кількість конфліктних ситуацій зі споживачами, потрібно знати права торговельної точки і поважати права своїх споживачів. А звичайна вихованість, взаємоповага та позитивний настрій стануть вагомими інструментами у вирішенні непорозумінь.
Всесвітній день прав споживача - ще один привід порадити споживачам: вивчайте, використовуйте та захищайте свої права!
За матеріалами: pervozvanivka.silrada.org, odesa.consumer.gov.ua/uk
Дякуємо Вам за увагу до публікацій нашого блогу! Долучайтесь до нас у соціальних мережах! Будемо щасливі бачити Вас також серед постійних читачів (сайдбар членів блогу ліворуч).
Немає коментарів:
Дописати коментар